Topographia Bavariae/068

aus GenWiki, dem genealogischen Lexikon zum Mitmachen.
Zur Navigation springen Zur Suche springen
GenWiki - Digitale Bibliothek
Topographia Bavariae
Inhalt
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
<<<Vorherige Seite
[067]
Nächste Seite>>>
[069]
Zeiller Topographia Bavariae.djvu
Hilfe zur Nutzung von DjVu-Dateien
Texterfassung: korrigiert
Dieser Text wurde anhand der angegebenen Quelle einmal korrekturgelesen. Bevor dieser Text als fertig markiert werden kann, ist jedoch noch ein weiterer Korrekturdurchgang nötig.



den seye; wie er libr. 12. sect. 6. c. 8. fol. 1047. schreibet: Aber am ersten Ort jhn ein Steyerische/ am letzten aber/ vnnd zwar recht/ ein Saltzburgische Statt nennet.

Rain.

Jst zwar kein grosse/ aber fein gebawte Statt in OberBayern/ vnn in die Fürstliche Regierung Mönchen gehörig/ an dem Wasser Acha/ nicht weit von dem Lech/ so Bayern vnd Schwaben scheydet/ vnd ein ziemlichen Weg vnderhalb Rain in die Thonaw fällt. Es hat diese Statt ein LandGericht/ darinn der Marckt Petmeß/ ein Closter/ ein Schloß/ 4. Adeliche Sitz/ 7. Hoffmarchen/ sampt etlichen Dörffern/ vnd andern Gütern/ liegen. Jst gar ein alter Orth/ den Cluverius für das bekandte Glarenna halten thut; vnnd vest/ wie in dem jetzigen Krieg/ man es wol erfahren/ in welchem die Bäyrischen/ an dem Lech/ vnd dessen Krümme/ Schantzen/ auffgeworffen/ darvon sie mit Stücken wider die Schwedischen starck gespielt/ vnnd darauff zwischen beyden Partheyen ein ziemblich Treffen vorgangen/ darüber beyderseits/ sonderlich von den Baäyrischen viel geblieben/ vnnd der General Graff von Tilly in das Bein geschossen worden; davon er hernach zu Jngolstatt gestorben; vnnd der König aus Schweden hierauff die Statt Rain/ den sechsten Aprilis alten Calenders/ Anno 1632. eingenommen hat; wiewol sie die Bäyrischen den sechs vnnd zwantzigsten Septembris/ selbigen Jahrs/ von den Schwedischen wieder gewonnen/ vnd den ersten Octobris/ auch dieses Jahrs/ vom höchstgedachten König wieder erobert/ vnd der Obriste Mütschefall/ so den Bäyrischen diese Statt/ mit Beding vbergeben gehabt/ den fünfften dieses Weinmonats/ zu Newburg an der Thonaw/ deßwegen geköpfft worden ist.

      Anno 1633 den 12.(al.13) Mertzen/ erstiegen die Bäyerischen dieselbe/ sambt der Schantz/ Morgens frühe/ vmb drey Vhr/ auß vbel Wachten der Schwedischen; wie jhr Historicus Kemnitzius bezeuget. Anno 46. bekamen den eylfften Septembr. solche Statt die Schwedischen mit Accord wider/ tratten gleichwol/ auff getroffenen Stillstandt der Waffen/ im Mertzen deß folgenden Jahrs/ dieselbe dem Herrn Churfürsten wider ab. Anno viertzig acht den 17. 27. Maij eroberten die vereinbarte Frantzosen/ vnnd Schweden/ die von den Bäyerischen verlassene Schantz an der Lechbrucke by dieser Statt/ weilen Jhre Churfürstl. Durchleucht das obangedeutete Armistitium wider auffgekündet hatten/ vnd nahmen Sie/ den ersten Junij/ Newen Calenders/ das HauptQuartir zu Pfaffenhofen. Schrobenhausen/ Moßburg/ Landshuet/ Erdingen/ Landaw/ Dinggelfingen/ rc. bekamen sie ohne Widerstand; das Churfürstl. Lusthauß/ vnd Meyerey/ Schleißheim/ ohnfern Mönchen gelegen/ nahmen die Herren Generalen in jhren Schutz; das Schloß zu Freysingen aber/ eroberten sie den 24. Maij/ Alt. Calenders mit Gewalt/ vnnd den 9. Junij/ das Saltzburgische Stättlein Mühldorff am Jnn/ mit Beding/ daselbst sie sich gelagert/ weilen sie da den Vollauff gefunden/ vnnd weiter/ den Sommer über/ nichts sonderlichs verrichtet/ auch/ ausser der hinweckgezehrten LebensMittel/ keinen sonders grossen Schaden gethan; dann daß die Schlösser Jsereck/ (davon oben) vnnd Leonsperg/ neben etlichen geringen Dörffern/ vnd zwar mehrertheils/ wie man berichtet hat/ durch die Frantzosen abgebrandt worden seyn sollen. Siehe oben Mostening/ vnnd Newmarckt. Den 26. Junij/ Alt.Calend. seyn beyde Cōfoerderirte KriegsHeer/ zu obgedachtem Müldorff wid' auffgebrochen/ sich folgends in Bayern/ zu Landshuet/ vnnd deren Orth an der Jsar/ noch eine gute Zeit auffgehalten/ vnd endlich/ nach dem allerhand Mangel erscheinen wollen/ im Herbstmonat/ wider auß dem Land/ vnd den 1. 11. Octobr. zu Kauffringen/ zwischen Augspurg/ vnn Landsberg/ vber den Lech/ vnnd nach Laugingen/ Thonawerth/ vnnd selbiger Orthen an der Thonaw/ gezogen; die Käyserisch. vnd Bäyerischen aber/ haben die eroberte Oerter wider nach vnd nach eingenommen: Vnd ist/ von den Schwedischen deß Jahrs 49. Vermög GeneralFrieden-Schlusses/ auch die besagte Rainer Schantz wider abgetretten: Jn der gemeldten Statt Rain aber/ hat den 6. 16.